Kirjat ja oppiaiheet
Luku 44: Jeesuksen Kristuksen toinen tuleminen


Luku 44

Jeesuksen Kristuksen toinen tuleminen

Kuva
The resurrected Jesus Christ (wearing white robes with a magenta sash) standing above a large gathering of clouds. Christ has His arms partially extended. The wounds in the hands of Christ are visible.

Vapahtajan toisen tulemisen odottaminen

Neljäkymmentä päivää ylösnousemuksensa jälkeen Jeesus oli yhdessä opetuslastensa kanssa Öljymäellä. Jeesuksen oli tullut aika lähteä maan päältä. Hän oli saanut päätökseen kaiken sen työn, joka Hänellä sillä kertaa oli tehtävänä. Hänen oli määrä palata taivaallisen Isämme luo, kunnes tulisi Hänen toisen tulemisensa aika.

Opetettuaan apostoleitaan Jeesus nousi ylös taivaaseen. Kun apostolit katselivat ylös taivaisiin, kaksi enkeliä seisoi heidän vierellään ja sanoi: ”Galilean miehet, mitä te siinä seisotte katselemassa taivaalle? Tämä Jeesus, joka otettiin teidän luotanne taivaaseen, tulee kerran takaisin, samalla tavoin kuin näitte hänen taivaaseen menevän.” (Ap. t. 1:11.)

Siitä hetkestä lähtien aina tähän päivään saakka Jeesuksen Kristuksen seuraajat ovat odottaneet toista tulemista.

Mitä Jeesus tekee tullessaan takaisin?

Tullessaan takaisin maan päälle Jeesus Kristus tekee seuraavaa:

  1. Hän puhdistaa maan. Kun Jeesus tulee takaisin, Hän tulee voimassa ja suuressa kirkkaudessa. Silloin jumalattomat hävitetään. Kaikki, mikä on turmeltunutta, poltetaan, ja maa puhdistetaan tulella (ks. OL 101:24–25).

  2. Hän tuomitsee kansansa. Tullessaan jälleen Jeesus tuomitsee kansakunnat ja erottaa vanhurskaat jumalattomista (ks. Matt. 25:31–46; ks. myös luku 46 tässä kirjassa). Johannes Ilmestyksensaaja kirjoitti tästä tuomiosta: ”Minä näin valtaistuimia, ja niille, jotka asettuivat istuimille, annettiin tuomiovalta. Minä näin niiden sielut, jotka oli mestattu Jeesuksen todistuksen ja Jumalan sanan tähden – –. He heräsivät eloon ja hallitsivat yhdessä Kristuksen kanssa tuhat vuotta.” Hän näki, että jumalattomat ”eivät heränneet eloon, ennen kuin tuhat vuotta oli täyttynyt”. (Ilm. 20:4–5; ks. myös OL 88:95–98.)

  3. Hän aloittaa tuhatvuotisen valtakunnan. Tuhatvuotinen valtakunta on se tuhannen vuoden ajanjakso, jolloin Jeesus hallitsee maan päällä. Vanhurskaat temmataan Jeesusta vastaan Hänen tullessaan (ks. OL 88:96). Hänen tulemisensa aloittaa tuhatvuotisen hallituskauden. (Ks. luku 45 tässä kirjassa.)

    Presidentti Brigham Young on sanonut:

    ”Tuhatvuotisen valtakunnan aikana, jolloin Jumalan valtakunta on perustettu maan päälle voimassa, kirkkaudessa ja täyteydessä ja siihen asti vallinnut pahuuden mahti on lakkautettu, Jumalan pyhillä on etuoikeus rakentaa temppeleitään ja astua niihin tullakseen ikään kuin Jumalan temppeleiden tukipilareiksi [ks. Ilm. 3:12], ja he suorittavat toimituksia kuolleidensa puolesta. Silloin me näemme ystäviemme tulevan esiin ja ehkä myös joidenkuiden, jotka olemme täällä tunteneet. – – Ja meidän annetaan ilmoitusten kautta tietää esi-isämme aina isä Aadamiin ja äiti Eevaan asti, ja me astumme Jumalan temppeleihin ja suoritamme toimitukset heidän puolestaan. Silloin [lapset] sinetöidään [vanhempiin], kunnes on aikaansaatu täydellinen ketju Aadamiin asti, niin että on olemassa katkeamaton pappeuden ketju Aadamista lopun ajan tapahtumiin asti.” (Kirkon presidenttien opetuksia: Brigham Young, 1997, s. 333–334.)

  4. Hän saattaa päätökseen ensimmäisen ylösnousemuksen. Ne, jotka ovat saaneet etuoikeuden tulla esiin vanhurskaiden ylösnousemuksessa, nousevat haudoistaan. Heidät temmataan Vapahtajaa vastaan, kun Hän tulee alas taivaasta. (Ks. OL 88:97–98.)

    Sen jälkeen kun Jeesus Kristus nousi kuolleista, muitakin vanhurskaita ihmisiä, jotka olivat kuolleet, nousi ylös. He ilmestyivät Jerusalemissa ja myös Amerikan mantereella. (Ks. Matt. 27:52–53; 3. Nefi 23:9–10.) Siitä alkoi ensimmäinen ylösnousemus. Muutamia ihmisiä on noussut kuolleista sen jälkeen. Ne, jotka jo ovat nousseet kuolleista, ja ne, jotka nousevat kuolleista Hänen tulemisensa hetkellä, perivät kaikki selestisen valtakunnan kirkkauden (ks. OL 76:50–70).

    Niiden ylösnousemuksen jälkeen, jotka perivät selestisen kirkkauden, kuolleista nousee toinen ryhmä: ne, jotka saavat terrestrisen kirkkauden. Kun kaikki nämä ihmiset ovat nousseet kuolleista, ensimmäinen ylösnousemus on saatettu päätökseen.

    Ne jumalattomat, jotka elävät Herran toisen tulemisen aikaan, hävitetään lihassa. Heidän sekä aiemmin kuolleiden jumalattomien on odotettava viimeiseen ylösnousemukseen asti. Kaikki loput kuolleet nousevat kuolleista kohdatakseen Jumalan. He joko perivät telestisen valtakunnan tai joutuvat ulkoiseen pimeyteen yhdessä Saatanan kanssa (ks. OL 76:32–33, 81–112).

  5. Hän ottaa oikeutetun asemansa taivaan ja maan kuninkaana. Kun Jeesus tulee, Hän perustaa hallituksensa maan päälle. Kirkosta tulee osa tuota valtakuntaa. Hän hallitsee kaikkia maan ihmisiä rauhan vallitessa tuhannen vuoden ajan.

    Kun Jeesus Kristus tuli ensimmäisen kerran maan päälle, Hän ei tullut kirkkaudessa. Hän syntyi vaatimattomassa tallissa, ja Hänet pantiin makaamaan seimeen. Hän ei tullut suurten sotajoukkojen kanssa, kuten juutalaiset olivat odottaneet Vapahtajaltaan. Sen sijaan Hän tuli sanoen: ”Rakastakaa vihamiehiänne ja rukoilkaa vainoojienne puolesta” (Matt. 5:44). Hänet hylättiin ja ristiinnaulittiin. Mutta Häntä ei hylätä Hänen toisessa tulemisessaan, ”sillä jokainen korva on kuuleva sen, ja jokainen polvi on notkistuva ja jokainen kieli on tunnustava”, että Jeesus on Kristus (OL 88:104). Häntä tervehditään herrojen Herrana ja kuninkaiden Kuninkaana (Ilm. 17:14). Hänen nimensä on oleva ”Ihmeellinen Neuvontuoja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen Isä, Rauhan Ruhtinas” (Jes. 9:5).

  • Mitä ajatuksia ja tunteita sinussa herää pohdiskellessasi toisen tulemisen tapahtumia?

Mistä tiedämme, milloin Jeesuksen tuleminen on lähellä?

Kun Jeesus syntyi, hyvin harvat ihmiset tiesivät, että maailman Vapahtaja oli tullut. Kun Hän tulee takaisin, ei tule olemaan mitään epäilyksiä siitä, kuka Hän on. Kukaan ei tiedä tarkoin sitä hetkeä, jolloin Vapahtaja tulee takaisin. ”Sitä päivää ja hetkeä ei tiedä kukaan, eivät taivaan enkelit eikä edes Poika, sen tietää vain Isä” (Matt. 24:36; ks. myös OL 49:7).

Herra käytti vertausta antaakseen meille jonkinlaisen käsityksen tulemisensa ajasta:

”Ottakaa oppia vertauskuvasta, jonka viikunapuu tarjoaa: kun sen oksa virkoaa ja alkaa tulla lehteen, te tiedätte, että kesä on lähellä.

Samalla tavoin te nähdessänne tämän tapahtuvan tiedätte, että se aika on lähellä, aivan ovella.” (Mark. 13:28–29.)

Herra on antanut meille myös joitakin merkkejä, joista tiedämme, milloin Hänen tulemisensa on lähellä. Ilmoitettuaan merkit Hän varoitti:

”Valvokaa siis, sillä te ette tiedä, minä päivänä teidän Herranne tulee. – –

Olkaa siis tekin valmiit, sillä Ihmisen Poika tulee hetkellä, jota ette aavista.” (Matt. 24:42, 44.)

Katso tämän kirjan luvusta 43 lisää tietoa siitä, mistä me tiedämme, kun Jeesuksen toinen tuleminen on lähellä.

Kuinka me voimme olla valmiita, kun Vapahtaja tulee?

Paras tapa valmistautua Vapahtajan tulemiseen on ottaa vastaan evankeliumin opetukset ja tehdä niistä osa elämäämme. Meidän tulee joka päivä elää parhaamme mukaan, aivan kuten Jeesus opetti ollessaan maan päällä. Voimme seurata profeettaa saadaksemme opastusta ja noudattaa hänen neuvojaan. Voimme elää kelvollisina saadaksemme Pyhän Hengen johdatusta. Silloin odotamme Vapahtajan tulemista iloiten emmekä peläten. Herra on sanonut: ”Älä pelkää, pieni lauma, valtakunta on sinun, kunnes minä tulen. Katso minä tulen pian. Aivan niin. Aamen.” (OL 35:27.)

  • Miksi meidän pitäisi olla huolissamme valmistautumisestamme eikä niinkään toisen tulemisen täsmällisestä ajankohdasta?

Muita pyhien kirjoitusten kohtia