Kirjasto
Turvaa Herraan


”Turvaa Herraan”, Aiheita ja kysymyksiä, 2023

Kuva
Mies ja nainen polvistuvat yhdessä rukoukseen

Auta muita heidän kysymyksissään

Turvaa Herraan

Kun ystävät ja rakkaat tulevat luoksemme ja kertovat uskoaan koskevista huolenaiheista, ensimmäisenä reaktionamme voi olla ahdistus tai jopa paniikki. Heidän huolenaiheensa saattavat saada sinut esittämään vaikeita kysymyksiä: ”Mitä tämä merkitsee perheelleni?” ”Teinkö jotakin väärin?”

Kun joku läheisesi kyseenalaistaa uskonkäsityksiään, se ei tarkoita, että olet epäonnistunut hänen kohdallaan. Syyt hänen huolenaiheisiinsa ovat luultavasti monimutkaisia. Meidän tulee tehdä voitavamme auttaaksemme häntä, mutta meidän tulee myös luottaa taivaalliseen Isään ja Jeesukseen Kristukseen. He rakastavat niitä, joilla on kysymyksiä. Tässä on muutamia asioita, joita voit tehdä säilyttääksesi rauhan sydämessäsi ja mielessäsi, kun tuet muita:

  • Luota siihen, että Jumala on asiasta tietoinen. Herra haluaa jokaisen ihmisen kasvavan ja olevan onnellinen. Hän rohkaisee meitä esittämään vilpittömiä kysymyksiä. Hän on tietoinen kamppailuistamme ja itkee kärsimyksemme vuoksi. Hän osoittaa edelleen rakkautta ja antaa apua ihmisille, joilla on vaikeuksia tai jotka lähtevät pois kirkosta.

  • Kutsu Herra mukaan prosessiin. Paraskin aineisto ja huolellisimmin harkitut viestit voivat olla tehottomia, jos ajoitus tai sävy on väärä. Rukoile, että Herra auttaa sinua palvelemaan. Henki voi auttaa sinua ymmärtämään henkilön erityistarpeita ja tietämään, milloin tulee istua ja kuunnella sen sijaan että puhuisit tai opettaisit. Se voi myös auttaa sinua erottamaan, kuinka ja milloin lausua todistuksesi tai kutsua henkilöä ottamaan askelia, jotta hän pääsee lähemmäksi Jumalaa.

  • Omaksu pidemmmälle ulottuva näkemys. Ihmisen usko Jumalaan ja tunteet Jumalaa kohtaan muuttuvat usein ajan kuluessa. Ja meidän kaikkien on edelleen opittava ja kasvettava vielä kauan sen jälkeen, kun olemme siirtyneet seuraavaan elämään. Voit tuntea toivoa, kun tarkastelet läheisesi kamppailuja tästä laajemmasta näkökulmasta. Jatka kärsivällisesti siementen kylvämistä tietäen, että sadonkorjuun ajankohta on Jumalan käsissä.

  • Saa toivoa Jumalan luonteen tuntemisesta. Näkökulmamme tässä elämässä on rajallinen. Tiedämme, että Jumala on viisas, kärsivällinen ja rakastava. Hän on antanut meille jokaiselle tahdonvapautemme. Hän tiesi, että meillä kaikilla olisi haasteita ja koettelemuksia. Ja Hän on antanut Vapahtajan, jolla on voima vetää meidät takaisin Hänen luokseen.

Keskeisiä pyhien kirjoitusten kohtia: Sananl. 3:5–6; Jes. 55:8–9; 2. Tim. 1:7–8; Alma 26:11–12