Kirjasto
Ymmärrä, että ilmoitus on prosessi


”Ymmärrä, että ilmoitus on prosessi”, Aiheita ja kysymyksiä, 2023

Kuva
Nuori nainen Ghanassa istuu ulkona portaalla ja kirjoittaa päiväkirjaan

Etsi vastauksia kysymyksiisi

Ymmärrä, että ilmoitus on prosessi

On helppo kuvitella, että kun Jumala haluaa kertoa jotakin, Hän yksinkertaisesti on yhteydessä kirkon johtajiin ja ilmoittaa siitä heille. Mutta palautuksen historia osoittaa, että ilmoitus on prosessi, jossa pyritään tuntemaan Jumalan tahto, ja useimmiten sitä saadaan pohdiskelemisen ja anomisen jälkeen. Tämä pätee profeettoihin ja meihin jokaiseen. Presidentti Russell M. Nelson on kehottanut meitä kaikkia ”venymään tämänhetkisessä hengellisessä [kyvyssämme] saada henkilökohtaista ilmoitusta”1.

Tässä on muutamia periaatteita, jotka auttavat sinua, kun tutkit ilmoituksen saamista sekä kirkossa että omassa elämässäsi:

  • Muista, että ilmoitus alkaa yleensä kysymyksillä. Joseph Smithin esimerkki havainnollistaa, että tahdonvapautemme ja vilpittömät kysymyksemme ovat ratkaisevan tärkeitä ilmoituksen saamisessa. Lähes jokainen Opin ja liittojen luku tuli vastauksena kysymykseen. Herra opetti Josephia tutkimaan asioita mielessään ja tavoittelemaan ilmoituksen henkeä. Ongelmien kohtaaminen, ymmärryksen tavoitteleminen, erilaisten mahdollisten vastausten tarkasteleminen ja johdatuksen rukoileminen valmistavat sydäntämme ja avaavat mielemme. Se auttaa meitä vastaanottamaan ilmoitusta, ymmärtämään sitä ja toimimaan sen mukaan.

  • Huomaa, että ilmoitusta tulee rivi rivin päälle. ”Olemme todistajia palautuksen tapahtumasarjassa”, kuten presidentti Russell M. Nelson on sanonut. ”Jos ajattelette, että kirkko on palautettu kokonaisuudessaan, näette vasta alkua.”2 Tämä on elävä kirkko. Vaikka olennaiset evankeliumin totuudet ovat muuttumattomia, kirkon menettelytapoja, ohjelmia, järjestöjä ja opetuksia on ilmoitettu rivi rivin päälle kuukausien, vuosien ja vuosikymmenten kuluessa. Ja kehitys jatkuu. Emme aina voi nähdä loppua alusta asti, mutta voimme luottaa siihen, että Herra jatkaa työskentelyä lastensa kanssa antaakseen heille lisää valoa.

  • Muista, että Jumala puhuu meille meidän ymmärryksemme mukaan. Kulttuuri muovaa kaikkia ihmisiä: yhteisiä uskonkäsityksiä, tapoja, kieliä ja arvoja. Kulttuurit vaihtelevat suuresti paikasta toiseen ja ajan mittaan. Jumalan halukkuus antaa ilmoitusta, joka puhuttelee meitä kulttuurimme puitteissa ja ymmärryksemme mukaan, on palautuksen kaunis totuus. Tämän muistaminen voi auttaa meitä suhtautumaan nöyrästi pyhiin kirjoituksiin ja aiempien profeettojen sanoihin. Jumala puhui muinaisille israelilaisille heidän muinaisen Lähi-idän ymmärryksensä mukaan. Hän puhui Joseph Smithille käyttäen 1800-luvun amerikkalaisen kulttuurin vertauskuvia ja kieltä. Ja Jumala puhuu meille tänä aikana oman rajallisen kykymme mukaisesti tavoilla, joita voimme ymmärtää.

  • Ole uskollinen ja osoita uskoa. Myöhempien aikojen pyhät julistavat usein ”minä tiedän”, kun he lausuvat todistuksensa. Näissä vilpittömissä ilmauksissa kuvaillaan omakohtaisia hengellisiä kokemuksia, joita on saatu tutkimalla evankeliumia ja elämällä sen mukaan. Mutta tässä elämässä me kaikki vaellamme uskon varassa. Jeesus Kristus pyytää meitä yksinkertaisesti aloittamaan osoittamalla uskoa. Ei haittaa, vaikka koet epävarmuutta. Ei haittaa, vaikka sinulla olisi nyt vain halu uskoa. Voit sanoa, kuten se isä, joka pyysi Jeesusta parantamaan lapsensa: ”Minä uskon! Auta minua epäuskossani!”3

  • Muista, että kaikki hyvä tulee Jumalalta. Kun enkeli Moroni ilmestyi Joseph Smithille, hän toisti Joelin profetian siitä, että Herra vuodattaisi Henkensä kaikkiin ihmisiin viimeisinä aikoina.4 Vaikka maailmassa on paljon pahaa, se on myös täynnä hyvyyttä ja totuutta. Tähän sisältyvät edistysaskeleet tieteessä ja lääketieteessä sekä pyrkimykset lisätä kunnioitusta kaikkia ihmisiä kohtaan. Kirkon johtajat ovat opettaneet, että Jumala puhuu yksilöille kaikissa kulttuureissa. Aivan kuten kutsumme muita liittymään joukkoomme ja tuomaan mukanaan kaiken sen hyvän, jota heillä on, niin mekin otamme vastaan totuutta kaikkialta, mistä sitä löydämmekin.5

  • Tiedosta, että ilmoituksen saaminen voi olla vaikeaa. Vaikka vastaukset kysymyksiimme tulevat joskus nopeasti ja helposti, ilmoitus voi myös vaatia vuosien työtä. Oma elämäntilanteemme voi myös hankaloittaa henkilökohtaisen ilmoituksen tavoittelemistamme. Jotkut ihmiset esimerkiksi kärsivät sairauksista, kuten masennuksesta, jotka vaikeuttavat Jumalan läheisyyden tuntemista. Me voimme tehdä oman osamme ratkaistaksemme näitä haasteita ja samalla luottaa siihen, että Herra auttaa meitä löytämään rauhan. Se, että et ole saanut vastauksia Jumalalta, ei välttämättä tarkoita, että teet jotakin väärin. Ole kärsivällinen ja vaali uskoasi, kun turvaat Herraan.

  • Tavoittele edelleen ilmoitusta. Samalla kun etsit rauhaa kysymyksinesi, jatka perusasioiden tekemistä: rukoile, tutki pyhiä kirjoituksia, nauti sakramentti, pyri pitämään käskyt ja palvele temppelissä. Lisäksi voit tavoitella läheisyyttä Herraan palvelemalla muita perheessäsi, seurakunnassasi tai paikkakunnallasi, viettämällä aikaa luonnossa tai mietiskelemällä hengellisiä asioita. Se, että lähestymme Jumalaa, varmistaa osaltaan, että ilmoituksen kanavat pysyvät avoinna.

Keskeisiä pyhien kirjoitusten kohtia: Jaak. 1:5–6; 2. Nefi 28:30; 31:3; Alma 5:45–47; OL 1:24; 88:63