Liahona
Hvordan omvendelse hjalp meg å utvikle meg
Februar 2024


“Hvordan omvendelse hjalp meg å utvikle meg”, Liahona, feb. 2024.

Unge voksne

Hvordan omvendelse hjalp meg å utvikle meg

Hvis vår himmelske Fader og Jesus Kristus tror nok på meg til å fortsette å gi meg flere sjanser, hvorfor skulle ikke jeg ha tro på meg også?

Bilde
kvinne som ber

Illustrasjon: Joshua Dennis

Da det å være misjonær fremdeles var ganske nytt for meg, ba misjonspresidenten meg om å bli veileder.

Jeg følte meg veldig underkvalifisert. Hvordan skulle jeg lære en ny søster å være en fantastisk misjonær, når jeg ikke var sikker på om jeg hadde funnet helt ut av det selv?

For å være ærlig gjorde jeg mange feil som veileder, og jeg hadde veldig dårlig samvittighet for det en stund. Men da jeg begynte å granske svakhetene og manglene mine, og prøvde å bli bedre, fikk jeg et vitnesbyrd om at Herren gir oss “svakhet så vi kan være ydmyke,” fordi han kan “la det svake bli til styrke” (Ether 12:27). Jeg begynte å lære mye om omvendelse, noe som ikke bare er til for når vi feiler – men for hver gang vi ønsker å bli mer lik vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

Siden jeg kom hjem fra misjon, har jeg vært nødt til å forstå det mer enn noensinne.

Jeg kom til kort

Selv om jeg elsket misjonen min, strevde jeg med å anvende lærdommene derfra da jeg tjente i livet mitt etterpå. Jeg endte med å reise hjem tidligere enn forventet på grunn av psykiske helseproblemer, og flyttet så fra hjemmet mitt på Filippinene til De forente arabiske emirater for å begynne å jobbe.

Siden jeg flyttet hit, har jeg hatt vanskelig for å føle at jeg har fremgang og går fremover på paktens sti. På misjon kunne jeg vie all min tid og energi til evangeliet. Jeg var svært lite bekymret for mine timelige behov, eller hva jeg skulle gjøre med livet mitt etter misjonen. Men nå som jeg prøver å balansere andre krav i livet, føler jeg at jeg stadig kommer til kort.

Og siden jeg mangler både det støttende og trofaste samfunnet jeg hadde rundt meg hjemme på Filippinene, og den stramme timeplanen til en misjonær, som gjør fremgangen mye enklere og klarere, føler jeg nå noen ganger at jeg ikke har noen fremgang i det hele tatt.

Nye vaner og nytt håp

Siden jeg har fortsatt å streve med disse følelsene, har jeg følt sterkt at jeg burde implementere en vane jeg hadde da jeg var på misjon. Som misjonær lærte jeg hvor viktig det er å få kontakt med vår himmelske Fader hver kveld gjennom bønn, og å ærlig evaluere handlingene mine hver dag. Jeg spurte min himmelske Fader hva jeg hadde gjort godt, ba om tilgivelse for mine synder og om styrke til å overvinne manglene mine, og spurte ham så hva jeg kunne gjøre bedre neste dag.

Først var jeg redd for å begynne å gjøre dette etter misjonen, spesielt siden jeg hadde følt at jeg allerede sviktet meg selv og vår himmelske Fader. Jeg ønsket ikke å føle meg enda verre i forhold til manglene mine. Men jeg husket det jeg hadde lært på misjon: omvendelse gir glede. Eldste Craig C. Christensen i De sytti forklarte: “daglig omvendelse, og å komme til Jesus Kristus, er måten å oppleve glede på – glede hinsides vår forestillingsevne [se 1 Korinter 2:9]. Det er derfor vi er her på jorden. Det er grunnen til at Gud forberedte sin store plan for lykke for oss.”1

Jeg er så takknemlig for denne tilskyndelsen – det at jeg har henvendt meg til vår himmelske Fader hver dag, har forandret så mye for meg. Det å innse at vår himmelske Fader og Jesus Kristus gir meg anledning til å bli bedre hver dag, gjør at jeg har mer barmhjertighet med meg selv. For hvis de har så stor tro på meg at de fortsetter å gi meg sjanser, hvorfor skulle jeg ikke ha tro på meg selv, jeg også?

Som president Russell M. Nelson har undervist: “Ingenting er mer frigjørende, mer foredlende eller mer avgjørende for vår individuelle fremgang enn et regelmessig, daglig fokus på omvendelse … Det er nøkkelen til lykke og fred i sinnet.”2

Omvendelse er fremgang

Sannhetene jeg har lært om omvendelse har hjulpet meg med å finne ut hvordan jeg kan fortsette å utvikle meg. President Nelson forklarte: “Omvendelse er nøkkelen til fremgang. Ren tro holder oss i bevegelse fremover på paktens sti.”3 Når jeg omvender meg, får jeg veiledning og oppmuntring fra Herren. Når jeg omvender meg, holder jeg meg nær ham.

Og å ha barmhjertighet med meg selv og anstrengelsene jeg gjør, har gitt meg motivasjon til å fortsette å utvikle meg. Jeg føler meg motivert til å omvende meg når jeg tror at jeg er verdt innsatsen. Jeg ønsker å være nærmere vår himmelske Fader og Jesus Kristus når jeg tror at jeg er deres kjærlighet verdig.

Jeg tror virkelig at det finnes så mye glede, fred og lindring i omvendelse, uansett hva vi går gjennom. Vend deg til vår himmelske Fader og Jesus Kristus. Be til vår himmelske Fader for å få vite hva du kan gjøre for å komme nærmere ham og Jesus Kristus, og bli mer som dem.

Jeg vet at du vil føle deres kjærlighet og støtte – og mer barmhjertighet med deg selv – når du gjør dette.

Artikkelforfatteren er fra Filippinene.