Kirkon historia
’Kirkon historia’, 1. maaliskuuta 1842 (Wentworth-kirje)


”’Kirkon historia’, 1. maaliskuuta 1842 (Wentworth-kirje)”, Joseph Smithin ensimmäistä näkyä koskevat kertomukset, 2020

”’Kirkon historia’, 1. maaliskuuta 1842 (Wentworth-kirje)”, Joseph Smithin ensimmäistä näkyä koskevat kertomukset

”Kirkon historia”, 1. maaliskuuta 1842 (Wentworth-kirje)

Ollessani noin neljätoistavuotias aloin miettiä, miten tärkeää on valmistautua tulevaan tilaan, ja kyseltyäni pelastussuunnitelmasta huomasin, että uskonnollisten käsitysten välillä vallitsi suuria ristiriitoja. Jos menin johonkin seuraan, he esittivät minulle yhden suunnitelman, ja toinen taas toisen kunkin pitäessä omaa nimenomaista uskoaan korkeimpana hyvänä. Koska olin sitä mieltä, että kaikki eivät voineet olla oikeassa ja että Jumala ei voinut olla sellaisen sekaannuksen aikaansaaja, päätin tutkia asiaa perusteellisemmin uskoen, että jos Jumalalla oli kirkko, se ei olisi jakautunut keskenään riiteleviin ryhmäkuntiin, ja että jos Hän opetti yhtä seuraa palvelemaan yhdellä tavalla ja suorittamaan yhdenlaiset toimitukset, Hän ei opettaisi toiselle periaatteita, jotka olisivat täysin päinvastaisia. Koska uskoin Jumalan sanaan, minä luotin Jaakobin julistukseen: ”Jos kuitenkin joltakulta teistä puuttuu viisautta, pyytäköön sitä Jumalalta. Hän on saava pyytämänsä, sillä Jumala antaa auliisti kaikille, ketään soimaamatta.”

Vetäydyin eräässä lehdossa olevaan syrjäiseen paikkaan ja aloin huutaa Herran puoleen. Rukoillessani palavasti ajatukseni käännettiin pois siitä, mikä minua ympäröi, ja minut kiedottiin taivaalliseen näkyyn, ja minä näin kaksi säteilevää olentoa, jotka täysin muistuttivat toisiaan piirteiltään ja muodoltaan, kirkkaan valon ympäröiminä, joka jätti varjoonsa keskipäivän auringon. He kertoivat minulle, että kaikki uskontokunnat uskoivat virheellisiin oppeihin ja ettei Jumala tunnustanut mitään niistä kirkokseen eikä valtakunnakseen. Ja minua nimenomaan kiellettiin ”lähtemästä niiden perään”, samalla kun minulle luvattiin, että evankeliumin täyteys tehtäisiin minulle tiettäväksi jonakin tulevana aikana.