Generalkonference
Åndens tilskyndelser
Oktoberkonferencen 2023


Åndens tilskyndelser

Helligåndens konstante ledsagelse er en af de største åndelige gaver sidste dages hellige nyder.

Indledning

For nylig hvilede sportsverdenens øjne på FIFA VM i kvindefodbold 2023, der blev afholdt i Australien og New Zealand. Atleter i verdensklasse, indsnævret fra mere end 200 landshold fra hele verden, demonstrerede deres mod, pligtopfyldenhed, talent og sportslige evner, idet de konkurrerede om verdens største ære inden for fodbold.

Vi forundres over udøvere i forskellige sportsgrene og andre discipliner, der opnår det højeste niveau inden for deres felt. Vi taler om deres gudgivne talenter eller gaver. Dette omfatter dem, der er dygtige til dans, gymnastik, musik, kunst, drama, matematik, videnskab og meget mere. Hver af disse personer demonstrerer gudgivne gaver, der bliver forbedret og finpudset gennem livslangt hårdt arbejde, studium og øvelse. Gudgivne gaver skaber talentfulde personer.

Udøvelse af åndelige gaver

Set gennem en evangelisk linse, begaver Gud sine børn med mange åndelige gaver, hvilket gør dem til åndeligt talentfulde personer. Medlemmer af Kirken, der holder deres pagter, skænkes Åndens gaver, der omfatter den gave at have et vidnesbyrd om Jesus Kristus som vor Frelser, Helligåndsgaven, gaven at tro til at helbrede og blive helbredt, gaven at kunne skelne, gaven at kunne modtage mirakler og gaven at have visdom og kundskab.1 Herren indbyder os til oprigtigt at søge de bedste gaver, selv åndelige gaver. Han giver os åndelige gaver for at velsigne os og for, at vi kan anvende dem til at velsigne andre.2

Jeg vender tilbage til analogien om talentfulde udøvere. Det er vigtigt at huske, at en gave ikke i sig selv skaber en mester. Til trods for et ekstraordinært naturligt talent er det gennem omhyggelig og anstrengende øvelse og indsats, at udøvere forbedrer og finpudser deres kompetence til at nå deres højeste niveau af kunstnerisk dygtighed. Selv de gaver, man modtager og pakker ud, kommer ofte med den frygtede tekst: »Delvis samling påkrævet.«

På samme måde har jeg bemærket, at der er en læringskurve forbundet med åndelige gaver. Udøvelse af åndelige gaver kræver åndelig træning. »Det kræver åndeligt arbejde at have Helligåndens vejledning i jeres liv. Dette arbejde omfatter inderlig bøn og konsekvent studium af skriften. Det omfatter også at holde jeres pagter og Guds bud … Det omfatter at nyde nadveren værdigt hver uge.«3

Hvad er frugterne af at udøve åndelige gaver? De omfatter Åndens tilskyndelser, som hjælper os med at se vores daglige behov og viser os, hvad vi kan gøre og sige og velsignelser af fred og trøst. Når vi lytter til og handler på åndelige tilskyndelser, forstørrer Helligånden vores evne og kapacitet til at gøre langt mere, end vi kan gøre på egen hånd. Disse dyrebare åndelige gaver vil hjælpe os på alle livets områder.4

Helligåndens konstante ledsagelse er en af de største åndelige gaver sidste dages hellige nyder.

Hvor vigtig er denne gave? Præsident Russell M. Nelson har besvaret dette spørgsmål kategorisk, da han erklærede: »I den kommende tid vil det ikke være muligt at overleve åndeligt uden Helligåndens vejledende, anvisende, trøstende og konstante indflydelse.«5

Sådan indbyder og genkender man Åndens tilskyndelser

I løbet af min tjenestegerning har jeg set en universel længsel hos alle til at vide, hvordan man indbyder og genkender Helligåndens tilskyndelser. Åndens tilskyndelser er meget personlige og kommer på forskellige måder. Vi er dog velsignede ved at have profeters ord, både fordums og nutidige, der giver os værdifuld indsigt om, hvordan man modtager vejledning fra Ånden.

Lad mig komme med fire vejledende principper, der kan hjælpe jer til at indbyde og genkende Åndens tilskyndelser.

Stå på hellige steder

Det første er at stå på hellige steder.6 Jeg deltog for nylig i åbent hus for templet i Tokyo i Japan. Responsen på de formelle invitationer, der var sendt ud til både medierne og VIP-gæster oversteg langt forventningerne. Hundredvis deltog i disse guidede tempelrundvisninger. Gæster blev dybt rørt over templets skønhed, heriblandt mønstre og motiver med dyb traditionel japansk tilknytning. Endnu mere gribende var den ærbødige og respektfulde reaktion fra gæster, da ordinancer for forfædre blev beskrevet i de værelser, hvor de vil finde sted. Men mest hjertegribende var Ånden, der virkede i dem.

Et sådan øjeblik med en prominent embedsmand forbliver indgraveret i mit sind. Efter et øjebliks meditativ stilhed i det celestiale værelse, hviskede han følelsesmæssigt og dybt rørt i mit øre: »Selv luften, som jeg indånder, føles anderledes i dette værelse.« Jeg anerkender, at han forsøgte at beskrive Helligåndens tilstedeværelse, som i høj grad dvæler på hellige steder. Hvis I håber på at mærke Ånden, så vær et sted, hvor Ånden nemt kan dvæle.

Vores templer og hjem er de helligste af disse indviede steder. I dem kan vi lettere invitere og genkende Ånden. Andre hellige steder inkluderer kirkebygninger, seminar- og institutbygninger og Kirkens historiske steder og besøgscentre. Stå på hellige steder.

Stå med hellige personer

For det andet, stå med hellige personer. Jeg vil beskrive det andet vejledende princip med et andet minde.

Jeg vil aldrig glemme, da jeg deltog i et foredrag, der blev afholdt i en populær sportsarena. Normalt er denne arena fyldt med støjende fans, der hepper på deres hjemmehold og måske endda buher af deres modstander. Men den aften var atmosfæren helt anderledes. Arenaen var fyldt med tusindvis af unge mennesker, der var samlet for at ære og fejre profeten Joseph Smiths liv. Deres ærbødige stille tone, taknemmelighed, og bønsomme hjerter fyldte arenaen med Helligåndens tilstedeværelse. Jeg kunne bogstaveligt se det i deres ansigter. Det var Helligåndsgaven i aktion, der bekræftede de vidnesbyrd, der blev båret om Joseph Smith og evangeliets gengivelse.

Ånden kan ikke tilbageholdes fra at være til stede blandt en forsamling af hellige personer. Hvis I håber på at mærke Ånden, så vær sammen med folk, som Ånden nemt kan dvæle hos. Frelseren sagde det således: »For hvor to eller tre er forsamlet i mit navn, dér er jeg midt iblandt dem.«7 Til jer unge, overvej jeres møder med hellige personer, kvorummer og klasser, FSY og seminar, menigheds- og stavsaktiviteter – og tilmed menighedskor. Vælg at være sammen med de personer og tag til de steder, hvor retfærdighed er til stede. Find jeres styrken ved at være mange. Find gode venner. Vær gode venner. Støt hinanden, uanset hvor I er. Stå med hellige personer.

Bær vidnesbyrd om hellige sandheder

For det tredje, bær vidnesbyrd om hellige sandheder, så ofte som muligt. Talsmanden deler altid sin røst, når vi vidner med vores røst. Ånden vidner både for taleren og lytteren.

Jeg husker engang, hvor jeg kørte med taxa i 45 minutter i New York City. Efter at have haft en dejlig samtale om evangeliet med chaufføren under turen til lufthavnen, betalte jeg hende og skulle til at stige ud af taxaen. Så indså jeg, at jeg ikke havde båret vidnesbyrd om det, jeg havde fortalt. Jeg stoppede op og bar et enkelt, kort vidnesbyrd, hvilket indbød Ånden, og frembragte tårer i øjnene hos os begge to.

Når I søger og benytter jer af muligheder for at bære vidnesbyrd for andre, vil I skabe stunder til selv at genkende Ånden.

Lyt til Helligånden

Det sidste princip er at lytte til Helligånden. Han kan være vores konstante ledsager, men han taler i et diskret, stille toneleje. Profeten Elias opdagede, at Herrens røst ikke var i stormen, ej heller i jordskælvet, ej heller i ilden, men den var en »sagte susen«.8 Denne røst er ikke »en tordenrøst«, men snarere en »stille og fuldkommen mild røst, som om det var en hvisken«, og alligevel kan den trænge »ind i sjælens inderste«.9

Præsident Boyd K. Packer sagde: »Ånden prøver ikke at få vores opmærksomhed ved at råbe op eller ruske kraftigt i os. Den hvisker tværtimod. Den taler så blidt, at vi måske slet ikke kan fornemme den, hvis vi er optaget af noget andet.«10 Jeg har bemærket, at nogle gange er hans røst så diskret, eller jeg er så optaget af noget, at en af mine kære opfanger den for mig. Det er sket mange gange, at Helligåndens tilskyndelser er kommet til mig gennem min hustru, Lesa. Retfærdige forældre eller ledere kan også modtage inspireret vejledning til jer.

Den larm, råben og strid, der er udbredt i verden, kan overdøve Helligåndens stille, sagte indtryk. Find et stille sted, et helligt sted, hvor I kan søge at modtage vejledning fra Ånden.

Nogle advarselsord

Når I tænker over disse principper til at indbyde og genkende Ånden, så overvej følgende vejledende advarselsord.11

Bekræft jeres åndelige indtryk. Indtryk fra Ånden vil for eksempel stemme overens med skrifterne og de levende profeters lærdomme.

Vær sikker på, at de følelser, I får, er i overensstemmelse med jeres opgave. Medmindre I er kaldet ved rette myndighed, vil I ikke modtage indtryk fra Ånden til at rådgive eller irettesætte andre.

Man kan ikke fremtvinge åndelige anliggender. Man kan fremelske en holdning og et miljø, der indbyder Ånden, og man kan forberede sig, men man kan ikke diktere, hvordan eller hvornår inspiration kommer. Vær tålmodige og stol på, at I vil modtage det, I har brug for, når tiden er inde.

Brug jeres egen dømmekraft. Nogle gange ønsker vi at blive ledt af Ånden i alt. Men Herren ønsker ofte, at vi bruger vores gudgivne intelligens og handler, sådan som det er i overensstemmelse med vores bedste forståelse. Præsident Dallin H. Oaks har sagt:

»Et ønske om at blive ledt af Herren er en styrke, men det må følges op af en forståelse af, at vor himmelske Fader overlader mange beslutninger til os selv … Mennesker, som søger at lægge alle beslutninger over på Herren og beder om åbenbaring hver gang, der skal træffes et lille valg, vil snart stå i en situation, hvor de beder om vejledning uden at få den …

Vi bør gennemtænke tingene i vores eget sind … Derefter kan vi bede om vejledning og følge den … Hvis vi ikke modtager nogen vejledning, må vi træffe et valg efter bedste evne.«12

Konklusion med en invitation

Og som afslutning, sidste dages hellige bør være et velsignet, pagtsholdende personer. Ikke desto mindre er det fortsat op til hver enkelt af os at stræbe efter at udøve vores åndelige gaver og derpå indbyde til og lære at genkende Åndens tilskyndelser. Fire vejledende principper, der kan hjælpe os i denne afgørende åndelige bestræbelse er:

  1. Stå på hellige steder.

  2. Stå med hellige personer.

  3. Bær vidnesbyrd om hellige sandheder.

  4. Lyt til Helligånden.

Jeres evne til at indbyde til og genkende Åndens tilskyndelser vil udvikle sig et skridt ad gangen. »At blive mere tilpasset Åndens sprog er som at lære et nyt sprog. Det er en gradvis proces, der kræver flid, tålmodighed og indsats.«13

For at vende tilbage til, hvor vi begyndte, så husk, at sidste dages hellige er velsignede. Forestil jer denne velkendte scene fra en fastesøndag, jeg for nylig fik beskrevet. Et ungt barn, der stod på en skammel, var knap nok synlig over talerstolen. Hendes far stod ved siden af hende for at opmuntre og hjælpe hende med en mild hvisken i hendes øre, imens hun stolt fortalte: »Jeg er Guds kære barn.«

Det efterfølgende vidnesbyrd kom fra en ung voksen, der begyndte med en nervøs spøgefuld bemærkning: »Jeg ville ønske, at nogen hviskede sådan i mit øre.« Så fik hun et glimt af inspiration og vidnede: »Jeg har en, der hvisker sådan i mit øre – Helligånden!«

Jeg slutter med en invitation, især til alle de unge! Mange af jer begynder jeres dag ved at stå foran et spejl. I morgen, denne uge, dette år, altid, så stop op, når I ser jer i spejlet. Tænk eller sig det højt, hvis I ønsker: »Wow, se på mig! Jeg er sej! Jeg er Guds barn! Han kender mig! Han elsker mig! Jeg er velsignet – velsignet med Helligånden som min konstante ledsager!«

Jeg tilføjer også mit vidnesbyrd til jer, I velsignede sidste dages hellige, om Gud Faderen, Jesus Kristus og om Helligånden, der bærer vidnesbyrd om dem. I Jesu Kristi navn. Amen.