Bibliotek
Nær jeres egen tro


»Nær jeres egen tro«, Emner og spørgsmål, 2023

Billede
to kvinder, der passer en have

Hjælp andre med deres spørgsmål

Nær jeres egen tro

At hjælpe med at bære en andens byrde kræver en indsats og kan hive i os på uventede måder. Sørg for at tage jer åndeligt af jer selv og forblive grundfæstet i Jesu Kristi gengivne evangelium. I en nødsituation bliver passagerer på et fly bedt om at tage deres egen iltmaske på først og derefter at hjælpe andre. På samme måde kan vi kun opløfte andre, hvis vi passer det vigtige arbejde med at nære vores egen tro og vores eget vidnesbyrd.

Følgende principper kan hjælpe jer til at styrke jeres tro, når I drager omsorg for andre:

  • Husk, hvad I tror på og har oplevet. Reflekter over øjeblikke, hvor I har følt Helligåndens indflydelse. Husk de gange, hvor I har oplevet fred, glæde, kærlighed og klarhed. Tænk på, hvornår I har følt, at Gud talte til jer personligt for at bekræfte jeres tro. Jeres tidligere åndelige erfaringer kan være en kilde til styrke og beskyttelse mod tvivl og frygt.

  • Fortsæt med at fremelske jeres vidnesbyrd. Det er vigtigt at blive ved med at gøre de ting, der har hjulpet jer til at opbygge jeres vidnesbyrd om evangeliet. Det kan være at læse i skrifterne, bede, deltage i nadveren, tilbede i templet og at tjene andre. Disse enkle fremgangsmåder kan hjælpe jer til at føle Åndens indflydelse og forblive trofaste.

  • Ræk ud til andre. Hvis byrden ved at drage omsorg for en ven eller et familiemedlem føles tung, så husk, at I ikke er alene. I kan række ud til betroede familiemedlemmer, venner, kirkeledere eller professionelle. Deres empati, bønner og ekspertise kan hjælpe jer til at huske, hvor meget Gud elsker jer. De kan også støtte jer, når I søger svar på jeres egne spørgsmål.

  • Sæt sunde grænser. Selvom vi bør stræbe efter at lytte til og støtte andre i forhold til deres spørgsmål eller bekymringer, bør vi også erkende vores egne behov og begrænsninger. Jeres følelser betyder også noget. I kan opleve frygt, frustration og sorg under denne proces. Hvis en samtale føles for overvældende, så udtryk jeres følelser og aftal et andet tidspunkt at tale på. Jeres kære ønsker måske at gøre deres spørgsmål til genstand for enhver samtale eller tale om et emne på en måde, der nedværdiger jer eller jeres tro. Akkurat som I har brug for at respektere andres rejse, bør de respektere jeres. I behøver ikke at føle jer mindre værd eller uintelligente, hvis I kommer til en anden konklusion, end en anden gør.

  • Bliv bedre informeret. I behøver ikke at være eksperter i et emne for at være en god støtte. Men der kan være meget positivt at hente i at lære om et emne, som I ikke ellers kender til. Sigt efter et eftertænksomt studium af Kirkens lære og historie. Bliv mere fortrolige med almindelige spørgsmål. Lær, hvad Kirkens ledere og trofaste eksperter har sagt om disse emner. I den proces kan I lære, aflære og genlære mange ting.

  • Bliv fortrolige med principper for at søge svar. Studer og følg de omtalte principper i afsnittet »Søg svar på jeres spørgsmål« i dette materiale.

Nøgleskriftsteder: Luk 22:31-32; 1 Ne 15:8-11; Jak 4:6; Alma 32:41-43; L&P 6:14