Bibliotek
Centrer jeres liv om Jesus Kristus


»Centrer jeres liv om Jesus Kristus«, Emner og spørgsmål (2023)

Billede
en familie i Afrika rundt om et bord, hvor de læser skrifterne sammen

Søg svar på jeres spørgsmål

Centrer jeres liv om Jesus Kristus

Tro på Jesus Kristus er afgørende for vores stræben efter svar på livets mest udfordrende spørgsmål. Vi tænker ofte på tro som en stærk overbevisning. Men tro er mere end en opfattelse. Den omfatter tillid, selvtillid og loyalitet. Når vi har udfordrende spørgsmål eller bekymringer, kan vi altid vende os til Jesus Kristus. Vores tro vil vokse, når vi lytter til hans ord, følger hans lærdomme og stræber efter at elske andre på den måde, som han elskede.

Præsident Russell M. Nelson har sagt, at »fred kan komme til jeres sjæl, når I opbygger tro på Fredsfyrsten.«1 Her er nogle ting at huske på:

  • Jesus Kristus er det sikre grundlag for vores tro. I vores daglige liv sætter vi vores lid til mange mennesker og institutioner. Det omfatter familiemedlemmer, venner, regeringer og arbejdsgivere. Men Jesus Kristus er den eneste person, som vi fuldt ud kan forlade os på med vores håb om fred og frelse. Kirken blev oprettet for at bringe folk til ham. I kan stole fuldt ud på Jesus Kristus, selv når I kæmper med andre aspekter af jeres tro.

  • Jesus Kristus har fuldkommen empati. Vores dybeste prøvelser kan drage os nærmere til Frelseren. Ingen anden end Kristus kan have komplet medfølelse med vores kampe. Han græd med dem, han tjente. Han oplevede ensomhed, sjælekvaler og tilmed, at hans Faders nærhed blive taget bort. I kan vende jer til ham og finde forståelse og medfølelse.

  • Guds frelsesplan giver perspektiv. Mange af vores spørgsmål ser anderledes ud, når vi har vor himmelske Faders plan for øje. »På grund af vores viden om denne plan«, har Dallin H. Oaks sagt, »tager vi udgangspunkt i andre antagelser end de, der ikke deler vores viden. Derfor når vi til andre konklusioner på mange forskellige områder.«2 Når vi overvejer vores spørgsmål med frelsesplanen for øje, kan det hjælpe os til at se vores bekymringer ud fra et evigt perspektiv.

  • Der er primære og sekundære spørgsmål. Nogle gange har vi spørgsmål eller bekymringer i forbindelse med historiske begivenheder, Kirkens lærdomme og retningslinjer eller menneskelige fejl. At finde fred med sådanne spørgsmål fortjener vores ærlige indsats. Men det er vigtigt at skelne grundlæggende evangeliske sandheder fra ting, der ikke er lige så vigtige. Joseph Smith sagde, at »alt andet kun er tillæg« til sandhederne omkring Frelserens frelsende mission.3

  • Vælg tro. At opnå åndelig kundskab kræver, at »vi vandrer i tro, ikke i det, som kan ses.«4 Hvis vi venter, indtil vi har håndgribeligt bevis på åndelige ting, når vi aldrig frem til processen med at udvikle tro på Jesus Kristus. Ældste Dale G. Renlund sagt: »For at tro kan vokse, må man vælge at have tro. Man skal ønske at have tro. Man må handle i tro.«5

  • Hold fast ved det, I ved. Når I er usikre på jeres tro, så »hold fast ved det, I allerede ved«, har ældste Jeffrey R. Holland sagt, »og vær stærk, indtil mere viden kommer.«6. Stol på jeres tidligere åndelige oplevelser. De er bevis på, at Gud belønner jeres tro på Jesus Kristus med åndelig forvisning.

Nøgleskriftsteder: Rom 8:35, 37-39; 2 Ne 4:34-35; Mosi 4:9; Hel 5:12