Bibliotek
Anerkend, at åbenbaring er en proces


»Anerkend, at åbenbaring er en proces«, Emner og spørgsmål, 2023

Billede
en ung pige i Ghana sidder udenfor på et trappetrin og skriver i en dagbog

Søg svar på jeres spørgsmål

Anerkend, at åbenbaring er en proces

Det er nærliggende at forestille sig, at når Gud ønsker at kommunikere noget, rækker han ganske enkelt ud til Kirkens ledere for at lade dem vide det. Men historien om genoprettelsen viser, at åbenbaring er en proces, hvor man søger at kende Guds vilje, og den modtages oftest efter overvejelse og indtrængende bøn. Dette gælder for profeter og for os allesammen. Præsident Russel M. Nelson har opfordret os alle til at »øge [vores] nuværende åndelige evne til at modtage personlig åbenbaring.«1

Her er nogle få principper, der både vil hjælpe jer i Kirken og i jeres personlige liv, når I studerer åbenbaringens udfoldelse:

  • Husk, at åbenbaring normalt begynder med spørgsmål. Joseph Smiths eksempel viser, at vores handlefrihed og oprigtige spørgsmål spiller en afgørende rolle i åbenbaringsprocessen. Næsten alle afsnit i Lære og Pagter kom som svar på et spørgsmål. Herren lærte Joseph at udtænke tingene i sit eget sind og at søge åbenbarelsens ånd. Processen med at konfrontere problemer, søge forståelse, afprøve forskellige mulige svar og bede om vejledning forbereder vores hjerte og åbner vores sind. Det hjælper os til at modtage, forstå og handle på åbenbaring.

  • Anerkend, at åbenbaring kommer linje på linje. »Vi er vidner til en genoprettelsesproces,« har præsident Russell M. Nelson sagt. »Hvis I tror, at Kirken er blevet helt genoprettet, så har I blot set begyndelsen af den.«2 Dette er en levende kirke. Selvom grundlæggende evangeliske sandheder er uforanderlige, er Kirkens retningslinjer, programmer, organisationer og lærdomme blevet åbenbaret linje på linje over måneder, år og årtier. Og processen fortsætter. Vi kan ikke altid se enden fra begyndelsen, men vi kan stole på, at Herren vil fortsætte med at arbejde sammen med sine børn for at bringe dem mere lys.

  • Husk, at Gud taler til os i overensstemmelse med vores forståelse. Alle mennesker formes af kultur: De overbevisninger, skikke, sprog og værdier, vi deler. Kultur varierer meget fra sted til sted og over tid. Guds villighed til at give åbenbaring, der taler til os i vores kultur og i overensstemmelse med vores forståelse, er en af genoprettelsens smukke sandheder. Når vi husker dette, kan det hjælpe os med at gribe skrifterne og tidligere profeters ord an med ydmyghed. Gud talte fordum til israelitterne i henhold til deres gamle mellemøstlige forståelse. Han talte til Joseph Smith med symboler og sprog fra hans amerikanske kultur i 1800-tallet. Og Gud kommunikerer til os i dag i henhold til vores begrænsede evne på måder, vi kan forstå.

  • Vær trofaste og udøv tro. Sidste dages hellige erklærer ofte »Jeg ved«, når de bærer deres vidnesbyrd. Disse dybfølte udtryk beskriver personlige åndelige oplevelser, der er opnået ved studium og efterlevelse af evangeliet. Men i dette liv vandrer vi alle i tro. Jesus Kristus beder os ganske enkelt om at begynde med at tro. Det er okay, hvis I er usikre på noget. Det er okay, hvis I lige nu kun har et ønske om at tro. Ligesom den far, der bad Jesus om at helbrede sit barn, kan I sige: »Herre, jeg tror; hjælp min vantro!«3

  • Husk, at alt godt kommer fra Gud. Da englen Moroni viste sig for Joseph Smith, fremsagde han Joels profeti om, at Herren ville udøse sin Ånd over alt kød i de sidste dage.4 Selvom der er meget ondt i verden, er den også fyldt med godhed og sandhed. Dette gælder blandt andet videnskabelige og medicinske fremskridt og bestræbelser på at øge respekten for alle mennesker. Kirkeledere har lært os, at Gud taler til den enkelte i enhver kultur. Akkurat som vi inviterer andre til at slutte sig til os og »tage alt det gode med, som I har,« omfavner vi sandheden, hvor end vi finder den.5.

  • Vid, at det kan være en kamp at modtage åbenbaring. Selvom svarene på vores spørgsmål nogle gange kommer hurtigt og nemt, kan åbenbaring også kræve mange års arbejde. Vores situation i livet kan også få os til at kæmpe, når vi søger personlig åbenbaring. For eksempel oplever nogle mennesker sygdomme som depression, der gør det sværere at føle sig tæt på Gud. Vi kan gøre vores del for at håndtere disse udfordringer, mens vi fortsat stoler på, at Herren vil hjælpe os med at finde fred. Bare fordi I ikke har modtaget et svar fra Gud, betyder det ikke nødvendigvis, at I gør noget forkert. Vær tålmodige og plej jeres tro, mens I venter på Herren.

  • Fortsæt med at søge åbenbaring. Mens I søger efter fred i forbindelse med jeres spørgsmål, så fortsæt med at gøre det grundlæggende: Bed, studer skrifterne, tag del i nadveren, stræb efter at holde befalingerne og tilbed i templet. Derudover kan I opsøge nærhed til Herren ved at tjene andre i jeres familie, menighed eller lokalsamfund, ved at tilbringe tid i naturen eller ved at grunde over åndelige ting. At komme Gud nærmere vil være med til at sikre, at åbenbaringens kanaler forbliver åbne.

Nøgleskriftsteder: Jak 1:5-6; 2 Ne 28:30; 31:3; Alma 5:45-47; L&P 1:24; 88:63